pencintamu sudah hadir

Hatiku melonjak kegembiraan. Jelas terlakar satu senyuman di wajahku. Pencintamu ini datang untuk menjadikanmu miliknya !! Ayuh, tunjukkan dirimu ! Agar aku jelas dgn keadaan dirimu. Duit beratus ringgit telah ku sediakan, semata-mata untuk menjadikan kau milikku. Tak sabar rasanya hatiku untuk memilikimu. Ketahuilah wahai cintaku, mataku tak lena diulit kesesakan jalan raya dan kesyahduan lagu berirama sepanjang perjalanan ke tempatmu. Betapa aku tidak sabar untuk menemuimu !!

Sebaik kaki menjejak lantai, aku rasa terharu ! Aku masih bernyawa hingga ke detik ini.. Alhamdulillah Ya Allah !! Sesi menangkap gambar bersama rombonganku di hadapan bangunan yang menyimpanmu. Yea, aku dtg bersama satu rombongan semata-mata untuk memilikimu !! Aku pecah masuk pintu utama bersama rombonganku. Nasib baik tiada bodyguard yang menghalau kami. Aku menuruni tangga. Tak dapat aku ceritakan betapa terujanya hati ini ! Aku kehairanan sejenak. Mengapa tiada paluan kompang? red carpet? Jauh sekali bunga manggar?? Tahukah kamu, pencintamu ini sudah hadir di sini???

“Selamat datang ke pesta buku dik. Adik belilah buku nie. Bagus untuk communication skill especially in English. Buku ini banyak membantu……..”

Adeh.. serius, korg fikir apa?? haha.. aku pencinta buku !! Salah ke ayat aku kat atas nih? Haha.. x salah kan??

Baru balik dari pwtc nih.. penat weh.. Alhamdulillah kaki tak melecet.. jauh aku berjalan.. tapi aku ok !! Banyak giler buku kat sini.. tapi….. ntah kenapa kali nih, aku tak rambang mata. Dan yang paling buat aku terkejut, aku hanya membeli 3 buah buku sahaja.. Akhirnya aku berjaya mengawal nafsuku utk berbelanja !! haha.. Alhamdulillah !

Sbnrnya aku dah target nak beli tafsir Ibn Katsir. Itu yang aku dah tak pandang buku lain tu.. Naik tingkat dua dan dengan izin Allah, aku bertemu dgn buku tu.. Tajuk buku tu dlm bahasa arab dan aku plk tak pernah tgk cover dpn, kira alhamdulillah bertemu.. aku mane reti bahasa arab.. Alhamdulillah sgt2.. harganya rm123 utk jilid pertama. Aku tinggalkan dulu. Mana tahu jumpa kembar dia ke apa ke…

Memang benar seperti yg diduga !! Mata ini berjaya menangkap kelibat tafsir Imam Shafie yang berupa tiga jilid berharga rm300.. masuklah gerai tuh kjp.. ada jodoh lagi dgn tafsir Ibn Katsir.. kali ini, sekali terjumpa 8 jilid dgn harga yg amat lawa; rm 900 ++ (x berani tanye sbb duit sah-sah tak cukup. Haha) yang bestnye tafsir nih dlm English.. aku cuba utk congak duit yg aku ada skrg.. ternyata hanya ada rm 200 ++.. adeh, aku tak mampu utk memilikimu wahai tafsir !! oleh itu, babai je lah yg mampu aku katakan.. semoga kita ada jodoh…

Membawa hati yg lara, aku menjadikan buku ‘peringatan buat umur insan’ oleh Zulkifli Mohamad al-Bakri sebagai milikku.. buku nih buku hadis.. dia siap bagi penerangan.. oleh kerana menarik, aku pun tanpa segan silu, membawa buku tu ke kaunter dan membayar apa yang patut.. haha.. aku berjaya membeli sebuah buku !! Terhibur sudah hatiku, walaupun sedikit, setelah tidak berjaya menjadikan targetku milikku.. x pe3.. Aku yakin aku akan dapat baca tafsir tuh.. cuma mungkin bkn skrg..

Sbnrnya sebelum aku start search for my target, aku ada beli kamus bahasa melayu - bahasa arab.. sbbnya….. aku jumpa buku nih dulu first2 sekali aku masuk pesta buku… nak tak nak, beli je lah.. utk kegunaan masa depan… hehe.. maksudnya??? X de maksud.. saje nak belajar arab…haha..

Lepas tuh, aku ngan umi naik tingkat 3, jumpa buku2 medic.. adeh, aku x start belajar ag.. mane nak tahu nak beli buku apa.. mencuci mata je lah melihat keindahan cover dpn setiap buku… melihat punya menjeling punya merenung, mataku yg power nih, berjaya mencekup sebuah buku tntg emergency medicine.. aku tahu istilah ‘emergency medicine’ nih dari super senior aku, wktu ceramah kerjaya dulu… sejak mengetahui akan kewujudan bidang nih, aku menjadi begitu tertarik dan ingin sekali berkhidmat di bahagian nih… haha.. InsyaAllah…

Berhenti untuk makan jap.. sedang asyik aku menikmati sandwich cheese yg berharga rm 4 (cekik darah sungguh !!!), dr Fazley melintasi kami.. haha.. oleh kerana, perutku lapar dan kakiku lenguh, maka aku hanya melihat dr Fazley berjalan pergi.. huh, malas aku nk mintak autograph !! kaki sakit nih… aku nih mmg jenis mcm nih.. treat all people equally.. x kira dia tu sape.. so, kalau difikirkan logik akal aku, aku nak mintak autograph dr Fazley nih, prnh x aku mintak autograph peminta sedekah kat tepi jalan tuh??? Kalau aku x prnh mintak dari peminta sedekah so aku x yhlah ngada2 gi mintak dari dr Fazley lak… haha.. sedapnye sandwich nih !!!!

Usai makan, kami (aku, umi, cikgu wan zurina, cikgu syazni) berjalan menuju bas utk meletak segala jenis khazanah buku yg dah kami borong… setelah meletakkan buku2 tuh dalam bas, kami berjalan menuju the Mall.. hahaha.. reasonnye kerana nak spotcheck budak2 rombongan yg umi bwk, manalah tahu kut2 ade yg tersesat ke the Mall.. haha.. hasil spotcheck tu, aku berjaya menculik satu teddy bear saiz kecik.. haha… dpt free la, kat farmasi… haha.. nak dpt teddy bear, syaratnya kena beli dua barang nih.. dahlah teddy bear tu cute… lagipun brg yg aku nak beli tuh susah jumpa.. alang2 dh jumpa barang tuh, belilah dua… haha.. untung dpt teddy bear..

Ha, lupa lak.. on the way nak ke the Mall, berlaku satu insiden yg membuatkan aku malu sendiri.. adeh… citer dia mcm nih, aku nak melintas ke seberang.. so, aku get ready je lah kat bahu jln.. Aku melangkah dua tapak, boleh plk sorang pak cik nie usha pelik.. wt muka terkejut plk dlm kereta.. Dahlah dia bkk tingkap time tuh.. Aku pun dgn spontannya (akibat segan yang teramat), mencari tgn umi dan memegangnya dan mengundurkan diri ke sebelah umi sabil membuat muka comel akibat segan teramat.. haha.. pastuh, pak cik tu sengih.. Aku terpinga-pinga kehairanan.. awat x kena dgn pak cik nih?? adeh… pastu terdetik dlm hati, bknkah kelakuan ini seperti yg aku buat wktu aku 5 tahun dulu??? Adeh… aduh…. X sengaja membuat aksi bdk kecik.. x niat pun.. TERbuat.. Haha.. kpd pak cik tuh, sori sbb menganggu konsentrasi pak cik kat jalan raya dan terima kasih sbb x tekan minyak dan melanggar saya walaupun ketika tuh, traffic light baru bertukar hijau… haha.. di kesempatan ini, saya menyeru kpd semua yg boleh bwk kereta (ada lesen atau tidak) supaya tidak terus menekan minyak walaupun ketika itu traffic light tgh hijau… kasihilah manusia mcm saya.. hahaha…

On the way nak balik semula ke pwtc, hati ini kuat menyuruh saya mencari buku ‘aku terima nikahnya’ tulisan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil.. so, dlm kesesakan yg teramat, aku mencari buku tuh.. sekali cari x jumpa, dah terdetik bkn jodoh kut.. sekali toleh belakang, buku tuh tersusun rapi atas meja.. haha.. tergelak aku sendirian.. jodoh kut nih… aku menculiknya tanpa segan silu tapi masih mengekalkan adab2 sopan dan terus membawanya ke kaunter utk membayar wang tebusan.. haha.. dan akhirnya… aku menjadi tuannya !!!

Dah !! cukup bercerita tntg pesta buku.. aku nak citer psl buku ‘Aku terima nikahnya’ pulak..

Yang menariknya psl buku nih (aku x habis baca ag sbnrnya), setakat yg aku baca nih la, penulis (seorg ustaz) sanggup mengahwini seorg doktor… mmg aku akui, nak kahwin dgn doktor nih bnyk risiko.. banyak giler risikonya… maklumlah doktor nih TAK BOLEH dipisahkan dari masyarakat.. Yang aku kagum dgn penulis, cara dia memandang pernikahan itu tujuannya apa… bukan utk menerima bantuan tetapi utk memberi bantuan.. aku kagum !! Dia sanggup MEMBERI bantuan.. dia sanggup MEMAHAMI dan MENERIMA KENYATAAN bahawa isterinya juga sedang berjihad di landasannya…. Dan dia TIDAK MENGHALANGNYA.. hmm.. aku kagum !!!

Seterusnya… aku terbaca ayat nih (aku quote sikit ek) ; “…..maka tidak mustahil utk kekasih anda akan tiba-tiba memberikan signal untuk menamatkan hubungan yang terbina selama ini. Banyak alasan yang boleh diguna pakai..... ‘saya mahu mendekatkan diri kepada Allah’, ‘saya mahu tumpukan perhatian kepada pelajaran yang begitu membebankan sekarang ini’, ‘saya rasa kita sudah tidak ada keserasian lagi’. Hakikatnya semua itu adalah alasan yang dibuat sedangkan sebab sebenarnya ialah ‘saya sudah jemu dengan awak !’ itu sahaja!”

Aku tergelak sendirian.. hahaha.. mana tahu nih.. haha.. mmg betul pun… semuanya hanya alasan tetapi SEBAB clash yg sebenarnya adalah jemu.. kuang3…

Next… yg membuatkan aku berfikir sejenak… (aku quote sikit ek) ; “…..khususnya muslimah, yang terlalu mudah mengambil keputusan memutuskan hubungan semata-mata beralasan terasa ada kesilapan malah dosa yang terselit di celah-celah perkenalannya dengan seorang lelaki muslim yang baik. Jika pernah buat silap, bawalah bertaubat dan bukannya sewenang-wenang membatalkan hubungan………”

Hehe.. x leh batalkan hubungan ek?? Okey3…..

Hmm.. kalau nak tahu lebih lanjut… belilah buku nih… Harga pasaran rm 20.90 kat semenanjung.. tapi kat pesta buku, aku dpt diskaun.. huahua…

Okeylah… aku nak sambung baca buku nih dulu… tata..

0 Comments:

Post a Comment



BismillahiRahmaniRahim