cerita bahagian 1

Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Kelihatan seperti seorang gadis sedang duduk bersandar pada dinding surau. Sepertinya mengelamun jauh; mungkin sudah sampai ke Sarawak barangkali. Ya, apa-apa saja lah. Suasana sebegini memang mampu membuatkan manusia berhenti sejenak dan kembali menjahit tikar iman yang sudah terkoyak lantaran lekanya manusia dengan duniawi.

Aku juga tidak terkecuali. Usai mentaddabur Quran, aku memencilkan diri di sudut surau. Tiba-tiba sahaja hati kecilku bertanya; ‘Apa matlamat hidupmu?’ Aku terdiam. Ya, apa yang aku kejar selama ini?? Adakah hidup ini semata-mata ingin meraih keputusan cemerlang lantas membuatkan keluarga berasa bangga?? Aku juga kurang jelas akan matlamat hidupku.

Kalau mengikut logik akalnya, sudah tentu kita hidup kerana Allah. Jawapan tipikal a.k.a SKEMA…

Ya, penyataan yg skema itu tidak salah. Cuma perlu di‘specific’kan lagi. Dan harus datang dari jiwa. Barulah tidak dikatakan SKEMA.

Aku belajar kerana aku cinta sama Allah.
Aku belajar kerana aku mahu menolong mereka, yang juga mencintai Allah.

Kuat tak reason aku ini untuk belajar??

Allah…. Pencipta aku…

Kerana Dia, aku hidup.
Kerana Dia, aku menjalani apa yang aku jalani sekarang ini.
Kerana Dia, aku adalah aku.

Aku masih lagi seorang pelajar. Menuntut ilmu bukan semata-mata segulung ijazah. Aku menuntut ilmu kerana aku mahu gunakan ilmu itu demi menegakkan syiar Islam; semata-mata kerana Allah. Islam itu adalah cara hidupku, bukan sesuatu yang boleh dipijak dan dihina. Dalam dunia ini, hanya manusia yang berakal diberikan penghormatan. Betul tak?? Antara yang berakal dan yang berduit, yang berakal tetap dihormati tetapi yang berduit hanya disanjung penuh benci. Bilamana duit habis, dicampaknya pula ke dalam mana-mana parit.

Merungkaikan perasaan benci, aku tidak membenci mana-mana bangsa hatta bangsa yang paling angkuh sekalipun.. aku juga tidak membenci mana-mana manusia hatta manusia paling kejam sekalipun. Aku cuba sedaya upaya untuk mengikhlaskan hati aku untuk menerima manusia seadanya. Kerana aku sedar aku bukanlah insan paling layak untuk memulaukan insan-insan lain. Islam tidak mengajar aku untuk membenci manusia. Islam juga tidak mengajar aku untuk mencela manusia lain..

Huhh, susah sekali……….

Susah sekali mengikhlaskan hati!!!

Susah sekali untuk tidak berdendam apatah lagi kekejaman itu berlaku di depan mata ini!!!!

Amat susah…

Jika ditawarkan emas setinggi gunung everest, rasanya aku tidak mampu membuang perasaan dendam itu.. apatah lagi kelakuan itu lebih teruk dan hina berbanding haiwan… apatah lagi jika ia melibatkan saudara seIslamku; yang kenal Allah itu siapa, yang menyahut seruan Allah untuk solat, yang tahu benarnya Quran itu, yang tahu Muhammad SAW itu adalah rasul terakhir.. pendek kata; yang aqidahnya sama sepertiku.. amat payah..

Apa emas (duit) mampu menyejukkan marah aku?? Tak mungkin!!!

Ya, instead aku akan menggunakan emas itu untuk menghancurkan, dan meranalah hidup kalian yang sudah hilang kemanusiaan itu… hahaha..

Tapi…

Aku lebih takut akan Allah..

Allah itu Maha Mengasihani, aku tahu… tapi Allah juga amat keras azabnya…

Antara melunaskan dendam dan redha Allah; sudah tentu, comfirm!!! Aku pilih redha Allah.. kerana redha Allah itu everything.. redha Allah itu mengatasi segala-galanya. Tanyalah mana-mana muslim yang hatinya mencintai Allah, adakah redha Allah menjadi tujuannya hidup??

Ya, kerana Allah, aku TIDAK menaruh sebarang dendam terhadapmu, wahai manusia yang melampaui batas kemanusiaan.

Aku hanya mahu Islam ditegakkan semula. Aku mahu Islam dihormati. Andai perang itu mampu mengembalikan kesucian Islam, Ya, aku mampu berperang dan akan berperang..

Jangan risau.. aku tidak akan memerangi kafir zimmi (kafir yang tidak menentang Islam). Kerana aku mendengar Rasulullah SAW bersabda ‘barangsiapa menyakiti seorang kafir zimmi, maka akulah lawannya. Dan sesiapa yang menjadi lawanku akan aku tewaskan dia pada hari kiamat.’

‘Apa matlamat hidupmu? Kau berfikir jauh sekali, wahai anak. Cuba lihat apa yang ada di depanmu. Apa yang berlaku sekarang? Haha.. usah cakap berapi-api!! Tengok pemimpinmu!! Ya, pura-pura tahu segala tapi… hahaha.. Tengok generasi tuamu, konon lebih dulu makan garam.. haha.. tengok tu, sibuk dengan urusan duniawi!!! Anak-anak dibiarkan dalam lembah hina.. Yang penting duit masuk.. haha.. masakan kau tidak mahu terima duit cash buat ganti dendammu itu. Kau tengok perilaku generasimu; berdating sana sini.. Di hati mereka, ada cinta lain yang bertakhta.. mereka lebih senang mengikut hawa nafsu.. haha.. inikah mereka yang akan berjuang sekali denganmu??? Aku ragu… adakah kamu mampu membawa pulang kemenangan… hahaa.. JANGAN JADI BADUT DI MADAN PERANG!!! Setakat tudung yang menutup dada dan tidak jarang juga, sudah mengeluh panas… aku ragu hei anak… mampukah generasi kamu mengembalikan tamdun Islam yang gilang-gemilang itu?? hahahah…’

‘Ya, kamu mahu dihormati??? Teruskan bermimpi hei anak!! Mana mungkin Islam dihormati begini!! Kamu sendiri melampaui batas.. meletakkan Islam bukan di tempatnya.. hahahaa… inikah Islam yang cuba diwar-warkan oleh segelintir penganut Islam?? Jgn buat jenaka boleh?? Hahahaha…sedangkan perempuanmu berasa janggal bila mengenakan stokin, mereka lagilah bertambah janggal bila kamu menyuruh mereka berperang.. mungkin mereka sesukanya berpaling sahaja darimu!! Hahaha..’

‘Aku pelik hei anak.. generasimu di sini begitu gelojoh makan tanpa sempat bismillah sedangkan generasimu di sebelah sana, tidak mempunyai apa-apa untuk makan… kelakar sungguh yea kalian… generasimu di sini seenaknya memarahi orang lain tanpa mengenal usia dan bangsa tetapi generasimu di sebelah sana seenaknya dimarahi, dipukul, disepak terajang dan dibunuh… tidak timbul apa-apa kesannya di hati kalian?? Hahaha… eh anak, mengapa kau menangis???’

CUKUP!!!

AKU BUKAN MEREKA!!

‘hahah.. apa yang kau merepek nie ha?? Kau SEBAHAGIAN dari mereka..’

AKU TAK MAHU!!

‘Ah!!! Usah jadi seperti budak kecik!! Matang la sikit… mana mungkin mereka dapat berubah jika engkau berperangai tak ubah seperti budak kecik.. ah!! Pernah kau dengar bahawa semua tidak mungkin akan mengikut arahan orang yang tak matang!! Kau SEBAHAGIAN dari mereka!! Itu adalah takdir! Apa kau berani menentang takdir?’

TAK…. Tapi bagaimana harus aku merubah mereka..

‘kau ada akal enggak??? fikir la…’

0 Comments:

Post a Comment



BismillahiRahmaniRahim

Blogger Template by Blogcrowds