Kerajaan Abbasiyah

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Rasanya kali nie, aku nak menulis psl apa yg aku tahu under tajuk “Abbasiyah”..

Ha… kenapa Abbasiyah??

Tahu x korg, pada zaman Abbasiyah nie, kita (umat Islam) menjadi Ustaziatul Alam (World Order) ??

Dalam bahasa mudahnya; kita menjadi ikutan dan kita adalah trend. Ya, jubah kita, tudung kita dan segala-galanya mengenai Islam dipandang tinggi dan diikuti oleh manusia yang hidup pada zaman itu termasuklah Barat yang ketika itu melalui zaman Renaissance. Sukar untuk dipercayai??




Usahlah begitu lemah sehingga membiarkan syaitan yg sentiasa berdendam dgn kita menghembuskan perasaan was-was dlm hati kalian…. Sedarlah kalian..

Dan jgn kata benda ini dusta !!! Betul x wahai org2 yg diberikan Allah kesempatan berumur panjang??

Memang perkara ini tidak ditimbulkan dalam buku teks sejarah. Aku sendiri pun pelik kenapa perkara penting seperti ini tak diberitahu.. Ish, geram giler !! buat malu je dpt A1 dlm sejarah SPM kalau perkara penting mcm nie pun x tahu… Ish !! lain kali beritahu la…



okey... kita semua tahu...

Pada zaman nie, kita ada Baitulhikmah (perpustakaan terbesar). Nak tahu berapa bnyk buku dlm nie?? Ibnu Nadhir telah menghasilkan berjilid-jilid buku yang bertajuk ‘Fihrasat’. Isi kandungan ‘Fihrasat’ ini cuma nama penulis dan tajuk buku-buku yang ada dlm baitulhikmah nie je…

Pada zaman ini jugalah, keempat-empat ulama Fiqh hidup. Siapa Ulama Fiqh nie?? Contohnya; Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Ahmad, dan Imam As-Syafie.. Imam As-Syafie lahir pada hari Imam Abu Hanifah meninggal dunia.

Korang nak tahu x siapa yg bertanggungjwb memperkenalkan ‘table manners’ (mcm mane pgg sudu wktu mkn, pgg gelas plk mcm mane dan sebagainya la) ?? Ibnu Ziryab.. X percaya ?? Sebenarnya, Ibnu Ziryab adalah seorang gabenor wilayah pada zaman Abbasiyah. Disebabkan beliau menimbulkan suatu kes, beliau dihalau dari Baghdad (pusat pentadbiran Abbasiah ketika itu dan sekarang adalah ibu kota Iraq). Beliau datang ke Andalus (Spain) setelah dihalau. Di situ, beliau memperkenalkan hiburan di istana, gitar tali yg ke-6 dan macam-macam la… Beliau disanjung di sana sehinggalah ada sebuah pub di sana dinamakan dgn nama beliau iaitu ‘ZIRYAB’…..

Well, ada pelbagai versi tentang kehidupan Ibnu Ziryab ini. Kalau ada sesiapa yg tahu and care to share, boleh la kongsikan… Terima kasih bnyk2…




Pada zaman ini jugalah menyaksikan Salahuddin Al-Ayyubi, menawan kembali Palestin dari tentera Kristian (Perang Salib 3). Bercerita mengenai perang Salib, kita sudah melalui 9 siri. Ada waktu, Islam menang dan ada waktu, Kristian menang. Dan dikhabarkan setiap kali tentera Kristian menang, mereka akan membawa balik sedikit org tebusan dan membawa bnyk buku ke negara mereka.

Di sini jugalah kita berjumpa dgn khilafah-khilafah yang hebat seperti Khalifah Harun Ar-Rashid, Khalifah Al-Ma’mun dan sebagainya.

Pada waktu ini, Amerika masih belum dijumpai oleh Colombus. Ubad bin Nafi’ telah berjaya menawan tanah sehingga ke Utara Afrika. Utbah Bin Nafi’ mengatakan jika ada tanah lagi di seberang laut ini, maka aku akan menyeberang laut ini dgn kuda ini. Dan seberang laut sana adalah tanah Amerika.

Alangkah bagusnya jika aku menikmati saat kegemilangan itu…. Kenapa tidak dikekalkan ???

Tamadun ini, sayangnya tidak bertahan lama. Ada 2 punca yang mengakibatkan Abbasiyah ini jatuh….

Serangan tentera Monggol dan Perang Salib.

Dikhabarkan, sebulan sebelum tentera Monggol datang menyerang, semua orang dlm kerajaan Abbasiyah ketakutan. Pada saat ini, Khalifah Al-Musta’shim Abu Ahmad berkuasa. Ketika ini juga, Umat Islam sudah leka, semangat jihad sudah terhakis. KENAPA??? Cucu mu ini bertanya.. MENGAPA BEGITU???

Nak tahu sejarah org Monggol??

Orang Monggol adalah golongan manusia hidup secara nomad dan mereka suka berperang. Kanak-kanak di awal usia lagi sudah diajar berlawan. Fighting is their passion.

Nak ceritanya; Hulagu Khan (cucunda kpd Genghis Khan) dtg ke istana khalifah ini. Beliau mengarahkan khalifah Al-Musta’shim untuk mengumpulkan semua ulama’, gabenor perang dan org kanan khalifah. Khalifah pun kumpulkan.. Hulagu Khan terus membunuh semua ulama’, gabenor perang dan orang kanan khalifah tersebut.. khalifah Al-Musta’shim pula dibunuh dengan cara; khalifah itu digulungkn dlm permaidani dan beliau dipijak dan dihentak oleh kuda tunggangan org Monggol itu..

Dalam kekalutan org Monggol mengganas di Baghdad ini, anak saudara Khalifah Al-Musta’shim berjaya melarikan diri ke Mesir dan membentuk kerajaan Abbasiyah yang ke-II.

Tapi Alhamdulillah, Org Monggol memeluk Islam x lama selepas itu dan menjadi penyebab Islam disebarkan dgn lebih meluas….


InsyaAllah, apa2 ilmu bolehlah dikongsikan.. apa jua kesalahan silalah tegur. Ini adalah sejarah yang saya dengar dan saya baca.. Wallahualam.. Allah jua lah yang mengetahui kebenarannya. Saya sekadar berkongsi…

2 Comments:

  1. kak aimi said...
    salam adek!ni kak aimi.kite de jumpe kat bukit cherakah hari tu kan?ingat lg tak?hehe.rasa mcm dah lama pulak.huuu.nak jumpa korg lagi...byk benda akak blaja dari korang...

    yg tntg pahlawan islam dgn kudanya yg dipacu smpi dah masuk laut smgt nak g drtn u.s sana tu,namanya 'utbah bin nafi'=)

    seronok baca apa yg awak tulis.
    we share because we care kan?

    love,
    kak aimi.
    ezz said...
    waalaikumsalam warahmatullah kak aimi... :) mestilah ingat lagi...

    terima kasih kak sbb betulkan....

    :D

Post a Comment



BismillahiRahmaniRahim

Blogger Template by Blogcrowds