aku........

Di Padang Mahsyar, ketika orang ramai dihimpunkan mengikut apakah agama dan cara hidup mereka semasa di dunia, sekelompok ini ditanya, “Apakah kamu tidak pergi menyertai manusia yang ramai itu?” Mereka menjawab, “Semasa di dunia lagi, kami sudah pun tidak menyertai mereka biar pun semasa itu kami memerlukan mereka berbanding hari ini. Kami akan terus menunggu keselamatan dari Allah yang kami abdikan diri kepada-Nya selama ini”
[Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim]

Sebenarnya aku menulis nie adalah untuk diri sendiri… kerana aku hanyalah manusia biasa yang sering lupa.. hidup di bndr nie x mudah… hehe.. apa maksud aku??

Aku dibesarkan di bandar. So, aku x de lah hairan sgt bile nmpk perempuan yg x pakai tudung, yg pakai tudung pulak wt maksiat, main gitar lah, perempuan menari dan menyanyi, lelaki dan perempuan berdua-duaan, mkn suap2…. Serius, aku dah muak tgk dan situasi nie x menimbulkan apa2 kesan pun di hati aku.. bagi aku; dunia korg, ikut korg lah…..

Sampailah aku ‘dicampak’ Allah ke sebuah sekolah di ceruk utara, memang aku kena culture shock… korg bagitau aku; kat sekolah kerajaan mana, korg boleh nmpk budak perempuan pakai tudung labuh, jln in group yg semuanya bertudung labuh?? Come on la… kat shopping mall pun x kelihatan mereka-mereka ini.. kalau ada pun, taraf mak cik je… ada budak2 belia pakai cm tu kat bndr nie?? kalau ada pun, jln sorg2.. paling2 pun jln dgn family… tak pun, jln dgn mereka yg bukan bertudung labuh…

Aku, sejujurnya, aku x biasa!! Aku x biasa dgn condition kat sekolah tu.. well, aku follow the flow je lah… peraturan kata pakai tudung, baju labuh, seluar x ketat, stokin x jarang…. Aku just ikut je lah… walaupun time tu, aku belum dpt hidayah lagi… sbb aku x mau timbul masalah.. aku just ikut selagi aku boleh ikut la….

Dua tahun aku kat sekolah tu, aku belajar mcm2.. kat sinilah tempat aku berjaya mempraktikkan apa yg aku belajar dlm silibus agama. Aku berjaya mengaitkan Islam dan kehidupan aku… kesian kn?? Dah nak dekat amik SPM baru sedar Allah tu siapa…. Astaghfirullah.. syukran Ya Allah…

Sekarang nie, aku baru je habis premedic kat UPM… kat sini, masyaAllah, keinginan utk menjadi jahil seperti dulu muncul kembali… Astaghfirullah, pelihara aku dan kami, Ya Allah…. aku nak sgt petik gitar kembali… aku nak sgt menyanyi mcm dulu…. Astaghfirullah…. Ya Allah, tahan nafsuku dan hapuskanlah tipu daya Syaitan.. Amin…

So, nak ceritanya kat sini, iman seseorg boleh bertambh dan berkurang… sapa nak iman dia berkurang??? Aku pun, kalau boleh, aku x mau…. Tapi apakan daya, aku manusia, kdg2 x sedar… dan aku pun faham, saudara2 seIslamku yg lain juga kdg2 x perasan akan ‘kekurangan’ imanku.. sbb tu aku amik inisiatif menulis di sini.. moga2 aku tidak terkeluar dari landasan sebenar…

Genggamlah imanmu seperti kau mengenggam bara api.. walau perit terasa, teruskan mengenggam… biarkan saja mereka dgn dunia mereka.. ingat; tugasmu hanya menyebarkan dakwah dan bukan memberikan hidayah… janganlah terlalu kecewa, wahai saudari…

Andai kau berada di persimpangan, tetapkan dirimu memilih kebenaran… yg haram tetap haram, yg halal tetap halal.. usah terpesona dgn pujuk rayu thagut!! Tegakkan kalimah Allah..

Sama ada kau berjaya atau kau syahid….

Walau apa pun, jgn pernah tergerak hatimu utk mengikuti golongan yg tidak mencintai Allah dan Rasulullah SAW…

Ingatlah akan perjanjianmu dengan Tuhanmu!!

0 Comments:

Post a Comment



BismillahiRahmaniRahim

Blogger Template by Blogcrowds