masalah? sabar? nangis?

Kita kan kalau ditimpa musibah / tgh menangis; org mesti bagi nasihat ‘bersabarlah’.. betul x? bersabar tu apa yea? Bersabar tu means kita membenarkan ‘org’ itu terus-terusan menyakiti hati kita ke?? Tak pun bersabar tu maknanya kita kena memendam perasaan kita??

Anyhow…

Aku sekarang pun tgh melalui ujian; hmmm, x de lah getir sgt.. tapi memang agak sakit jgk la… menangis jgk la kdg2.. tapi x de la sampai nak menghancurkan diri aku sendiri.. aku boleh tahan ag ujian dari Allah nie.. InsyaAllah…

But…

Ujian dari Allah nie lah yg sbnrnya membuka ‘point of view’ aku.. kalau dulu, wktu sekolah dulu la kan; kalau kwn aku bad mood je, aku pun ikut sekali bad mood.. dia hempas brg, aku pun hempas barang.. dia jalan laju, aku jln perlahan.. dlm hati; ‘kalau kau nak jln sorg2, jln la.. aku pun x mau jln dgn kau!’ wah ha ha… pemikiran x matang… huahua.. lagi2… kalau kwn aku x tegur aku, aku pun malas nak tegur dia… aku gi bergurau senda dgn kwn lain.. dalam hati; ‘kau ingat kau sorg je hidup dgn masalah dlm dunia nih?? Poyo la.. baru masalah kecik, dh wt perangai cm gini.. blah la’ kejam x aku??? Hehe..

As I grew up, I realise…. Aku sedar kenapa manusia2 nih buat perangai cm gini.. InsyaAllah, aku x tergolong dlm golongan nie.. amin…

They need ATTENTION.. tapi diorg seek attention dgn cara yg salah.. aku faham, masalah mmbuatkan korg rasa serabut, tapi try la berfikiran positif.. jgn mengeluh pada manusia lain.. just mengeluh pada Allah.. letakkan 100% keyakinan pada Allah.. yakin dgn Allah.. InsyaAllah, korg akan rasa tenang.. amin, aku doakan… ujian nie, kalau boleh, jgn cerita kat org.. nnt x rasa nikmat.. serius aku ckp… cuba try sekali dlm seumur hidup korg, jgn cerita masalah korg kat org tapi ceritakan masalah korg pada Allah.. try la.. worth it… well, everything is possible, right??

Apa perasaan korg ek bila korg tgh migrain + demam, manusia2 yg ada dlm bilik korg tu terus-terusan bergelak ketawa, seolah-oleh air mata korg invisible??? Sakit tak dlm hati?? Dah la x larat nak angkat kepala, diorg bleh plak treat korg mcm korg invisible.. ish.. sakit giler… tapi tahu x korg, kalau lah wktu tu korg ingat Allah.. Pergh… aku ckp dgn kau, kau boleh bangun dari katil, gi amik wuduk, pastu sembahyang jemaah maghrib kat surau.. weh, aku ckp serius… insyaAllah boleh.. ala, aku tahu la sapa yg kena nie.. alhamdulillah la, dia nie kuat semangat, x mudah putus asa.. even dlm keadaan putus asa pun, dia boleh ‘jalan’ lagi.. giler aku respek dy.. kita doakan sama2 semoga dia terus istiqamah.. Amin…

Apa lagi ek nak share…

Nak ckp kat sini, x pyh la tension2 sgt… senyumlah walaupun hati dah x tertahan dah.. relax, cool down.. amik wuduk, sembahyang.. at the end of solat, menangislah sepuas-puasnya.. biar basah sejadah dgn kain telekung tu… biar kan je… menangis lah… mengadulah hanya Pada Yang Esa..

Hmm.. fikir2knlah… kalau ada yg silap, mintak komen ea…

X pe.. aku x mkn org… x yh takut2..

0 Comments:

Post a Comment



BismillahiRahmaniRahim

Blogger Template by Blogcrowds