perjuangan ini nikmat !!

Perjuangan secebis jihad
terkadang..
Meruntun hati,
Menguji rasa..

Namun..

Setiap kegetiran yang melanda,
Renungkanlah kembali satu hakikat,
kitalah MUJAHIDAH ALLAH..
Senyum..
dan menangislah hanya Kerana DIA..

La tahzan..innallaha ma 'ana.

Semoga ALLAH memberikan sebuah pelangi di setiap badai.
Sebuah senyuman di setiap air mata.
Sebuah perlindungan di setiap cobaan.
Seberkas sinar di setiap penglihatan
dan jawapan di setiap doa-doa kita.

****

alihkan matamu ke laut,
airnya cantik mmbiru,
dan penuh ketenangan..

nmun,
hnya Allah sja yg tahu rhsia di dlmnya..
begitulah dgn kehidupan manusia,
riang ketawa tp hnya Allah yg tahu rhsia kehidupannya..

andai kau dilanda kcewa,
pndanglah ke sungai..
airnya tetap mngalir biarpun brjuta batu mnghalang..
jika rsa sedih,
pandanglah ke langit..
kau akn sedar bhwa Allah sntiasa brsama mu...

****

Ya Allah, gantikanlah kepedihan ini dengan kesenangan,
jadikan kesedihan itu awal kebahagiaan,
dan sirnakan rasa takut ini menjadi rasa tenteram.

Ya Allah, dinginkan panasnya kalbu dengan salju keyakinan
dan padamkan bara jiwa dengan air keimanan.

Wahai Rabb, anugerahkan pada mata yang tak dapat terpejam ini rasa Mu yang mententeramkan,
tuangkan dalam jiwa yang bergejolak ini kedamaian,
dan ganjarkanlah dengan kemenangan yang nyata.

Wahai Rabb, tunjukkanlah pandangan yang kebingungan ini pada cahaya Mu, bimbinglah sesatnya perjalanan ini kearah jalan Mu yang lurus
dan tuntunlah orang-orang yang menyimpang dari jalan Mu merapat kehidayah Mu!

Ya Allah, sirnakan keraguan terhadap fajar yang pasti datang dan memancar terang, dan hancurkan perasaan yang jahat dengan secercah sinar kebenaran.
Hempaskan semua tipu daya syaitan dengan bantuan bala tentara Mu.

Ya Allah, sirnakan dari kami rasa sedih dan duka, dan usirlah kegundahan dari jiwa kami semua.
Kami berlindung kepada Mu dari setiap rasa takut yang datang,
hanya kepada Mu kami bersandar dan bertawakal,
hanya kepada Mu kami memohon,
dan hanya dari Mu lah semua pertolongan.

Cukuplah Engkau sebagai pelindung kami, kerana Engkaulah sebaik-baik pelindung dan penolong.
Amin

****

Bila kau letih dan hilang semangat..
ALLAH tahu betapa kau mencuba sedaya upaya..

Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan..
ALLAH telah mengira titisan air matamu..

Bila kau rasa ketinggalan dan masa meninggalkanmu..
ALLAH setia disisimu..

Bila kau telah mencuba segalanya,tapi tidak tahu tujuan..
ALLAH ada jalan penyelesaiannya..

Bila tidak ada yang bererti buatmu,keliru dan kecewa..
ALLAH adalah jawapannya..

****

Berjalan dgn penuh harapan walau hidup in tak selalu bahagia,
Sedekahkan satu senyuman walau di hatimu tak lagi mampu bertahan,
Belajarlah memaafkan walau dirimu terluka,
Berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran,
Hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi dugaan,
Peganglah pada ALLAH walau DIA tak kelihatan.
Bukti kasihNya kita wujud didunia pinjaman ini ada sebab
Bila berlaku sesuatu perkara yakinlah Tuhan menguji setiap hambaNya yg mengaku keimanan padaNya,
Jgn terlalu berkhayal untuk jadi yg terbaik
Kerana hidup ini tak semudah itu.........
Perihal kehidupan sebagai cermin dlm menilai sebuah pengabdian yang hakiki lg abadi,
Moga lelahmu dihargai ilahi walau dicemuh insani......

****

Ya Allah, aku pohon Engkau kuatkan aku,
Izinkan aku menyusuri jalan jihad ini sebaiknya,
Aku mahu sekali diakui sebagai hamba-Mu,
Aku juga mahu melihat Rasulullah mengaku aku umatnya,

Ya Allah, aku relakan ujian ini menimpa aku,
Kerana aku tahu,
Kau sentiasa di sisi, menemani aku sentiasa.

Ya Allah, aku mudah lupa,
Ingatkanlah aku akan syahid,
Kerana itulah yg aku buru,
Itulah tujuan aku hidup.

Ya Allah, aku berlindung dgn Mu dari semua makhlukMu yg berniat jht padaku,
Ya Allah, aku akan terus melangkah; demi meraih keredhaan-Mu,
Ya Allah, tetapkanlah imanku, tetapkanlah iman kami semua,
Peliharalah kesucian hati kami,
Dan izinkanlah kami melihat-Mu di akhirat kelak..
Pandanglah kami dgn pandangan rahmat-Mu…

Amin..

0 Comments:

Post a Comment



BismillahiRahmaniRahim

Blogger Template by Blogcrowds